Magyar Média Mecenatúra

Pályázati Tükör

Ég és föld között Ég és föld között 100%

Makovecz Imre

RENDEZŐI KONCEPCIÓ Rendezői stratégiánk, olyan ISMERETERJESZTŐ dokumentumfilm SOROZAT megvalósítására irányul, amely a műfaj megújítására törekedve a vizuális és szellemi hitelesség megrázó varázsával és mozgósító erejével kívánja nézőit katartikus befogadói élményben részesíteni. Egy olyan mozira készülünk, amely a néző számára nem csak egy vonzó élmény, hanem egy magával ragadó szenvedélyes és katartikus élet törekvéseit, küzdelmeit, sikereit és kudarcait a személyiség varázsán keresztül példává emeli. Alkotás; magatartás; társadalmi cselekvés. Makovecz Imrét sokoldalúsága emelte ki építésztársai közül – munkássága az organikus építészet magyar vonulatának kiteljesítése és közéleti szerepének jelentősége mellett a fiatal építész generáció nevelésében is kiemelkedő. Filmünk célja tehát nem korlátozódik csupán az életműve – rendezői munkánk lényege, hogy az emberi teljességet vigyük képernyőre, az ellentmondást nem tűrő személyiség méltóságát, találékonyságát s az elődöktől kapott örökség tiszteletére épülő tevékenységek továbbörökítésének szükségességét felismerte. A filmben nagy jelentőséget kap meg nem valósult álma, a meg nem épült „magyar Sagrada Familia” – a felső krisztínavárosi templom, mely életművének koronája lenne. Makovecz Imre, a magyar organikus építészet atyja és mestere már nincs közöttünk. A képíró számára a jelenlét hiánya komoly ábrázolási nehézségeket okoz; Makovecz Imre jelentőségét szerencsére nem kevesen még életében felismerték, így elgondolásait, terveit, álmait egész munkásságát és stratégiai koncepcióit sok képanyag őrzi. A filmben nagy szerepet kapnak majd ezeknek a kortárs alkotóknak a filmrészletei, filmfelvételei, fotói amelyekben jelen van a velük egy időben élő alkotó érdemeivel és hibáival együtt – rendkívüli kreatív személyiségének közösségteremtő mozgósító ereje, küzdelme. Nagy szerepet kapnak tehát az archív felvételek, amelyek megidézik Makovecz Imre emberi jelenlétét a munkában, hétköznapjaiban, közéletben és a családban… Ezek közül különös jelentősége van a temetési szertartásnak, mely a film több pontján is megjelenik, de igazi értelmet a mű lezárásaként e megrázó búcsú jelenik meg munkatársai,magyar és külföldi kortársai emlékezéseiben. A mű létrehozása során a vizuális eszközök sokfélesége szervesen épül össze a folyamatkövető dokumentumfilmek módszereivel. A filmben nagy jelentőséget kap a táj, amely elsősorban nagytotálokban fog megjelenni, de a filmidőben ugyanilyen hangsúlyt kapnak a települések, a vidék, a táj apró részletei is. A tárgyi világ mellett nagyon nagy szerepet kapnak a megnyilatkozó és a néma arcok, az indulatokat, örömöt, félelmet haragot sejtető arckifejezések, amelyek megmutatása során kifejezetten fontosak a film képi világában a szemek megmutatása, kiemelve e csodálatos látványból a „lélek mélyére utaló univerzumot”. A film rendezői alapmagatartása, hogy a verbalitás és a vizualitás a műben egymást kiegészítve bemutassa a demokratizmus törvényszerű ellentmondásait és e társadalmi „együttlét” mindennél fontosabb előnyeit. Fel kívánjuk villantani az ember körüli struktúra látható és láthatatlan terében rejtőzködő humánumot, politikumot, az ideológiák és a gazdaság összefüggéseit amelyek összefüggéseiben beszélhetünk csupán a „haladás”, a földrajzi és nemzetközi környezet és a személyi feltételek függvényében a lehetséges emberi méltóság és életminőség megvalósításának mikéntjeiről. E stratégia szerves része, hogy a film előállítása, gyártása, tökéletesen egyenrangú tartalmi feladat, annak terjesztésével és a funkcionális befogadás megszervezésével. Ez egyben a dokumentumfilm megújító törekvésének másik tartalmi oldala, amely a televízió csatornákat a centrumban tartva, olyan mű létrehozására kötelez, amely nem a vaspolcoknak, hanem a csúcstechnológia által forrongásban lévő új media lehetőségek SOKFÉLESÉGÉNEK készül. Szalai Györgyi Dárday István

pályázati adatok

partner
Dárday István
pályázat típusa
Kollányi Ágoston
pályázat éve
2013
támogatás összege
12 960 000 Ft

alkotók

műfaj
ismereterjesztőfilm sorozat
rendező
Szalai Györgyi - Dárday István
forgatókönyvíró
Szalai Györgyi
operatőr
Mohi Sándor, Pap Ferenc, Dömötör Péter
vágó
Koncz Gabriella,Tombor Andrea
szereplők
Nagy Ervin építész
szakértő
Csernyus Lőrinc
rendezőasszisztens
Dárday Dénes
hangmérnök
Kapcsos Vince

gyártási- és produkciós adatok

produkciós iroda
Phoenix MIT Egyesület
producer
Dárday István
gyártásvezető
Szederkényi Miklós
gyártás tervezett ideje
2014.06.17-2016.02.28
forgatás tervezett befejezése
2016.01.31
forgatási helyszínek
Sevilla
Makó, Paks
Budapest, Piliscsaba, Visegrád,
Zemplén, Heves, Devecser, Zalaszentlászló
Felső Tiszavidék
utómunkák
archívanyagok feldolgozása. vágás, szövegfelvétel 2015. március

technikai adatok

masteranyag
HD
játékidő
3 x 52'

forgalmazási adatok, díjak