Az utolsó óráig 100%
Egyházi személyeket ért atrocitások az 1944/45-ös délvidéki vérengzések folyamán
A téma objektív feltárását szolgálná, ha a Vatikán levéltárában őrzött anyagot is átvizsgálhatnánk és egyes részeit beépítenénk a filmbe. Az egyházi személyeket ért atrocitásokról szóló jelentések nagy része, minden bizonnyal eljutott a Vatikán levéltárába. Maga Mindszenty József is foglalkozott a kérdéssel és felhívta a figyelmet a délvidéki magyarokat ért atrocitásokra. Filmünkben a téma szakértői, kutatók, történészek valamint szemtanúk és az érintettek leszármazottai segítenének megvilágítani az eseményeket. A hitelességet maximálisan szem előtt tartva – a megkomponált, bevilágított, hagyományos interjú-beállítások mellett - szeretnénk minél többeket az események helyszínein is megszólaltatni, szituációs szinkron formájában: pincékben, templomokban, feltételezett tömegsírok felett, stb.
A filmhez vágóképek készülnek majd a délvidéki falvak és városok templomairól, parókiáiról és egyéb épületeiről, amelyek falai tanúi voltak a vérengzéseknek. Megmutatjuk az áldozatok vélt nyugvóhelyeit is. Gyűjtőmunkámnak köszönhetően az áldozatok egy részéről fotók is rendelkezésre állnak. A film támaszkodik majd az újvidéki levéltár forrásaira, amelyekből sokat megtudhatunk az eseményekről – a dokumentumokat bemutatjuk majd a filmben. A helyszínt és a dokumentumokat megmutató vágóképek mellett az illusztratív jellegű képi lehetőségekkel is élni kívánunk. Úgy véljük, mivel még sokan emlékeznek a megidézett egyházi személyekre, a hitelességnek ártana, ha konkrét, játékfilmes elemeket vegyítenénk a dokumentarista stílussal. Ezért inkább sejtelmesebb, konkrét szereplőket nem mutató, a cselekményt csak mozgásokkal, árnyakkal érzékeltető képeket használnánk a filmhez. A filmkészítés során bizonyára azzal a rendezői dilemmával is szembe kerülünk, majd, hogyan tálaljuk az igazságot a fiatalok, illetve gyengébb idegzetűek számára is még befogadható módon. Annak ellenére, hogy válogatott kegyetlen kínzásokról vannak részletes információink (pl. csonkítások, nemi szervek levágása, „Sztálin-kesztyű”, stb.) ezeket mértéktartó módon kívánjuk bemutatni, hogy ne vonják el a néző figyelmét a fő mondanivalóról, ne homályosítsák el a mártír-lelkiatyák szellemi-erkölcsi nagysága előtti tiszteletadást. A film történetszövése a közérthetőséget kell, hogy szolgálja. A bevezetőjében megszólaló történészek és a narrátori szöveg segítségével megismertetjük a nézőkkel azt a kort, helyszínt és közeget, amelyben az atrocitásokra sor került. A nézők megtudhatják, milyen állapotokat hagyott maga után a Délvidéken a II. világháború. A Vörös hadsereg nyomában bevonuló szerb partizánalakulatok − településenként néhány bosszúszomjas szerb nemzetiségű polgárral együttműködve − valóságos vérfürdőt rendeztek.A bevezető után a film cselekményének középpontjában a délvidéki papok állnának, mint a népirtás kiemelt célpontjai. Számos – az eddigi kutatások szerint 36 – katolikus és református magyar papot valamint egyházi személyt kínoztak halálra a magyarellenes atrocitások során. Filmünk megpróbál választ találni azokra a kérdésekre, vajon mi lehetett ennek az oka, hogyan figyeltek fel rájuk, milyen szerepet töltöttek be a magyar közösségek életében, a partizánok szemében mit jelképeztek ők, amiért az átlagosnál is rettenetesebb kínok között kellett meghalniuk. A film természetesen nem térhet ki mind a 36 áldozatra. A korabeli egyházi viszonyokkal és az egyházi személyekkel kapcsolatos általános tudnivalók után néhány konkrét történet megrajzolásával szeretnénk minél árnyaltabb képet adni a történtekről. Azon plébánosok és lelkészek megpróbáltatásairól adnánk részletes képet, akikről a legtöbb adat, és képeken is megjeleníthető részlet rendelkezésünkre áll. A rendezői koncepció szerint a film végére összeálló mozaikkockákból kiderül, hogy az egyházi személyeket miért tartotta a hatalom akkor különösen veszélyesnek, miért érezte fontosnak megtörésüket, megalázásukat. Azáltal, hogy filmünk sorra veszi a veszteségeket, hitünk szerint segítheti a történtek feldolgozását, a sebek begyógyulását, a lezárást és a továbblépést. A rendezői koncepció végső soron ezt hivatott szolgálni.
pályázati adatok
- partner
- Buzoganj Mária
- pályázat típusa
- Kollányi Ágoston
- pályázat éve
- 2012
- támogatás összege
- 4 060 000 Ft
alkotók
- rendező
- Forró Lajos
- forgatókönyvíró
- Forró Lajos, Pusztai Virág
- operatőr
- Bárány Péter, Balogh Boldizsár, Gyémánt István, Józsa Zsolt, Takács Csaba
- zeneszerző
- Kárpátia
- vágó
- Bárány Péter
gyártási- és produkciós adatok
- produkciós iroda
- TISZApART MÉDIA Kft.
- gyártók
- Nagy Ferenc - producer
- gyártás tervezett ideje
- 2012.10.07-2013.11.30
technikai adatok
- masteranyag
- HD
- játékidő
- 52 perc
forgalmazási adatok, díjak
- ősbemutató
- DUNA TELEVÍZIÓ - 2014.05.12