Magyar Média Mecenatúra

Pályázati Tükör

Kis kamerák, nagy vadak Kis kamerák, nagy vadak 100%

Huszonöt éve még három-négy ember cipelte a helyére a felvevőt és a világítást, filmet fűztek a kamerákba, és ollóval vágták a filmeket. Tizenöt éve már két ember is elbírta a felszerelést, tepsi méretű kazettákat raktak a kamerákba és szalagos magnókon vágták a filmeket. Tíz éve marokkamerákra, tenyérnyi kazettákra váltottak és elkezdték számítógépen vágni a filmeket. Ma pedig? Ha nem a saját szemünkkel látnánk, talán el se hinnénk... Olyan időket élünk, amikor a kamerák kisebbek, mint a kazetták voltak tíz éve. Amikor az általuk előállított kép minősége versenyre kel a valósággal. És amikor a kamerák működtetéséhez nemhogy stábra-, de egy árva lélekre sincs szükség. Olyan időket élünk ugyanis, amikor a kamerák önmaguktól működnek. Természetfilmes szempontból nézve forradalmi idők ezek. Végre itt a lehetőség, hogy a vadonba telepített automata kamerarendszerek segítségével minden manipulációtól mentes, valóságos és valós idejű képet kapjunk a természetben zajló folyamatokról. Hogy emberi jelenlét nélkül, távolról irányított kamerák segítségével figyeljük meg a vadállatok viselkedését. Varga Livius él a lehetőséggel. Összepakolja a létező legmodernebb, legkisebb és legokosabb kamerákat, terepjáróba ül, és nekivág a vadonnak. Beveszi magát a sűrűbe, nyomoz, kutat, majd kamerákat telepít. És addig nem is tér vissza, míg a kitűzött célt el nem érte... A "Kis Kamerák, Nagy Vadak" egy egész Kárpát-medencén átívelő tudományos-ismeretterjesztő kísérlet krónikája, amelyben Livius, a természetfilmes műsorvezető a legfejlettebb technológiákat veti be a legősibb nagyragadozók megörökítése érdekében. Éjjellátó kameracsapdákat, webkamerákat, távirányítású kamerákat és zártláncú kamerarendszereket telepít annak érdekében, hogy lencsevégre kapja a Kárpát-medence igazi nagyvadjait: a barna medvét, a farkast, a hiúzt, az aranysakált, a parlagi sast, a réti sast és az uhu-t. (teljes lista ld. később) Livius amatőr filmesek, természetvédelmi szakemberek és lelkes természetbúvárok segítségével vág neki az ismeretlennek, igyekszik minél többet megtudni az adott vadállatról, és addig nem nyugszik, amíg felvételeket nem készít a fajról: eredeti környezetében, természetes viselkedés közben. A cél eléréséhez rengeteg időre, technikai tudásra és türelemre van szükség. De amikor eljön az idő, Livius összegyűjti a kamerákat, ellenőrzi az elkészült felvételeket, és a monitorokon megjelenik a Kárpát-medence vadvilága - úgy, ahogy még sosem láthattuk. A "Kis Kamerák, Nagy Vadak" a Természetfilm.hu Tudományos Filmműhelyben készül. A Természetfilm.hu stábja az elmúlt években hazánkban egyedülálló tapasztalatra tett szert az automatizált-, távirányítású-, mozgásérzékelő-, éjjellátó- és online kamerák és kamerarendszerek működtetése terén. Ennek a tapasztalatnak a birtokában a filmesek gondoskodni fognak róla, hogy a nagyközönség ne csak a kész filmet lássa, hanem az élő képet közvetítő kameráknak köszönhetően már a forgatás ideje alatt is bepillanthasson a kulisszák mögé. Livius célja soha nem az, hogy "csak úgy" lencsevégre kapjon egy állatot. Neki az a küldetése, hogy eredeti környezetében, természetes viselkedés közben örökítse meg az állatot. Livius tudja, hogy a vadállatok érzékei olyan kifinomultak, hogy ez szinte lehetetlen, hogyha ő is ott van a közelben. Ezért fejlett kameracsapda rendszereket telepít, amelyek önműködőek, de lehetővé teszik az élő közvetítést illetve a távolról történő vezérlést is. Kezdetét veszi a várakozás, a megfigyelés, a hosszú éjszakázások. A türelem végül rózsát terem, és Livius élőben figyelheti a nagyvadak életét, mindezt úgy, hogy sokszor az élő online közvetítésen keresztül a nagyközönség is vele izgul. 

RENDEZŐI KONCEPCIÓ

Ebben a pillanatban, amikor ezeket a sorokat írom, odakint a természetben ezernyi dolog történik - ezek többsége rejtve az ember tekintete elől. Mióta világ a világ, ezeknek a pillanatoknak az ellesése hiú ábránd volt csupán, egyszerűen azért, mert az ember jelenléte megzavarja, de legalábbis megváltoztatja az állatok viselkedését. A technológia most jutott el arra a fokra, hogy ez az örök időktől létező határvonal végre átléphető, és természetfilmet lehet készíteni - emberi jelenlét nélkül. A Kis Kamerák, Nagy Vadak egy élő közvetítés - méghozzá a szó legszorosabb értelmében. A közönség olyan tökéletesen álcázott, és teljesen automata kamerák képsorait csodálhatja meg, amelyek észrevétlenül, a környezettel egybeolvadva figyelik az állatok életét. A sorozat epizódjai más és más állatfajokat mutatnak be, de megvannak azok a visszatérő elemek, amik a sorozat stílusát adják.


1. Felkészülés az adott vad életmódjából, kutatás

2. Kijutás a terepre, konzultáció a terepi szakértőkkel

3. Kamerák kitelepítése

4. Táborépítés, élet a terepen (főzés, alvás, filmezés)

5. Megfigyelés

6. Kamerák begyűjtése, személyes találkozás az állattal

7. Felkészülés a következő epizódra.


PRODUCERI PRIORITÁS

A sorozat célja, hogy szórakoztatva adjon át természettudományos ismereteket a közönségnek, felkeltve az érdeklődést Magyarország és a környező országok élővilága és természeti kincsei iránt. A műsorvezető személyiségéből fakadó természetes kíváncsiság segít elérni, hogy minden egyes rész vegyíteni fogja az utazás, a kaland, a felfedezés élményét, míg végül főszereplőnk - és vele együtt a közönség - eljut a megismerés semmihez sem hasonlítható élményéig. A sorozat főleg a fiatal/középkorú férfi korosztályt célozza meg, amit érdekelnek a technikai kihívások, a nyomozás, a terep okozta nehézségek, és közben érdeklődik a természet iránt is. A szövegből az obszcénabb részeket kivágva igazi családi mozi kerekedhet a dologból, amit adott esetben szülő és nagyobb gyerek együtt és élvezettel nézhet végig. A sorozatban benne rejlik egy hosszabb évad lehetősége is, amit más országokban, más helyszíneken, ugyanezzel a formátummal lehet elkészíteni.


LIVIUS KARAKTERE és MŰSORARCULAT

Varga Liviusnak jól kialakult és megalapozott ismeretterjesztő karaktere van. Korábbi televíziós szereplései tapasztalt műsorvezetővé, a Természetfilm.hu-val együtt forgatott filmek (Budapest Underground, Bauxit Expedíció, Nagy Fafilm, Valamit Visz a Víz, az Időgyűrű Ura) igazi minden lében kanál kalandorrá tették a közönség előtt. Livius feladata a természetfilmekben több, mint "egyszerű" műsorvezetés, vagy felkonfok elmondása.  Livius ezekben a felfedezős természetfilmekben maga is egy személyes utat jár be, valahonnan eljut valahová - szellemi és gyakorlati értelemben egyaránt. A néző könnyen azonosul vele, egyrészt közvetlen modora, másrészt kamerát lóbáló, mindenre rácsodálkozó filmezési módja miatt. Livius filmjeiben a hitelességen, a felvételek eredetiségén, a kalandok valódiságán, az ottléten, a reality feelingen van a fő hangsúly. Ebben a tekintetben a Kis Kamerák, Nagy Vadak jól illeszkedik a felépített brandbe.


LIVIUS PERSONAL JOURNEY

Természetfilmesünk úgy kezdte a szakmát, mint ahogy azt a kedves néző otthon a fotelben elképzeli. Fogott egy bazi nagy kamerát, rajta egy bazi nagy lencsével, aztán lehasalt és próbálta becserkészni az állatokat. De ez így egy nagy szívás volt. Az állatok észrevették, és eliszkoltak. Ráadásul Livius sokszor elázott, megfázott, és még csak egy értékelhető felvételt sem sikerült készítenie. Livius megállapította a nagy igazságot, miszerint: wildlife filmmaking sucks. Megfordult a fejében, hogy hagyja a fenébe az egészet, amikor a városban sétálva egyszer csak felpillantott egy biztonsági kamerára. A rá szegeződő lencse felérbresztette benne a kíváncsiságot. Innentől kezdve nyitott szemmel járt. Kereste a biztonsági kamerákat, figyelte, hová és mennyit tesznek ki, igyekezett megérteni a megfigyelés logikáját. Hamarosan a CCTV (close-circuit television) megszállottja lett. Ennyit az előtörténetről. Most váltsunk jelenidőbe.


DRÓTOZD BE A VADONT

A zártláncú kamerarendszerek korában megszoktuk, hogy bármerre járunk a városban, figyelnek minket. Az átlagos járókelő már nem is veszi észre a rá leselkedő kamerákat, gondjaiba temetkezve siet a dolgára. Livius azonban olyan emberke, akinek ez feltűnik. Érdeklődve fordítja tekintetét az őt figyelő kamerák felé, tudatosul benne a Big Brother feeling. Aztán azt is konstatálja, hogy az emberek, akik először talán furcsának, zavarónak találták a feléjük irányított kamerákat, de aztán megszokták őket, és most úgy viselkednek, ahogy egyébként is (kivéve talán a bűnelkövetőket). Livius fejében ezek után megfordul a gondolat, hogy mi lenne, ha ugyanezt a bravúrt megismételné odakint, a természetben is. Ha a városi zártláncú televíziós közvetítések mintájára "bedrótozná" a vadont. A dolgot persze képletesen kell érteni. A mai kütyük nagy részéhez már nem kell drót. Elektromágneses hullámokkal, wifivel, bluetooth-on, rádióhullámokon kommunikálnak egymással. A mai kütyük ráadásul kicsik, jó képet adnak, olcsók, elérhetők. Innentől egyértelmű Livius számára a feladat:


FILMEZZ ÚGY, HOGY NEM VAGY OTT!

A filmezésnek ez a módja több szempontból is praktikus Livius számára. Egyrészt pezsgő zenei karrierje nem engedi, hogy annyi időt töltsön a természetben, mint amennyit egyébként szeretne. Másrészt így akkor is gyűlnek a felvételek, amikor Livius egészen mással foglalkozik. Arról már nem is beszélve, hogy a vadállatok is jó néven veszik, ha egy televíziós stáb helyett egy aprócska készülék figyeli mozdulataikat. Livius tehát ezek után:


1. Kamerákat vesz egy boltban. Nem is keveset. Kb. Egy tucat kamerát.

2. Elkezdi otthon tesztelni őket (kiteszi a folyosóra, lefilmezi magát ahogy éjjel wc-re megy, reggel wc-re megy)

3. Aztán a terepen is beveti (először a kertben, vagy a városi parkban, aztán kint a természetben)

4. Hazai terepen, nádasban, tölgyerdőben, a pusztában próbál elcsípni fajokat. Sok megpróbáltatás árán ez sikerül. Képzett kameracsapdás kommandósunk ekkor úgy dönt hogy:

5. Belekóstol a nagy vadonba, fent a Kárpátokban, Erdélyben, Tátrában, és igazi nagyvadakra megy.

6. Sok kis kudarc után sikerrel jár és jöhet a:

7. Happy End.


TÖRTÉNETVEZETÉS / STORYLINE

A műsorvezető személyes története adja az epizódok keretét. Livius a természetfilmezés leghagyományosabb módjától (teleobjektív, rejtőzködés) jut el a legújabb technológia alkalmazásáig. Kezdeti próbálkozásai, melyeket Magyarországon először saját lakókörnyezetében, majd hazai tájakon hajt végre, végül a Kárpátokban, az igazi nagyvadak filmezésében teljesednek ki. A personal story adta kereteken belül a természetfilmes jeleneteknek két fajtája váltogatja egymást:


  1. BEAUTY WILDLIFE JELENET  - adott állatfajról szép természetfilmes képsorok, amelyeket előzőleg profi stáb rögzített, ebben szó esik az állat életmódjáról, viselkedéséről, érzékszerveiről, miért nehéz lefilmezni, stb. Figyelem: ezek felkonf-okat igényelnek!

  2. AUTHENTIC WILDLIFE JELENET - a kameracsapdás vagy Ycam-es “real” felvételek, fekete fehér képsorok, igazi viselkedés, emberi beavatkozás nélkül.

pályázati adatok

partner
Brinner Zoltán
pályázat típusa
Kollányi Ágoston
pályázat éve
2013
támogatás összege
8 100 000 Ft

alkotók

műfaj
Tudományos Ismeretterjesztő
rendező
Tóth Zsolt Marcell
forgatókönyvíró
Lerner János, Molnár Attila Dávid
operatőr
Tóth Zsolt Marcell, Moraru Norbert Petrica
zenei szerkesztő
Tamás Zsolt
vágó
Tóth Zsolt Marcell
további alkotók
Bozsó Péter - narrátor
szereplők
Varga Livius - műsorvezető
szakértők, közreműködők
Moraru Norbert Petrica - medve szakértő
rendezőasszisztens
Takács Rita, Stodulka Gábor
hangmérnök
Ruskó Péter
világosító
Kótányi Gábor
technikai stáb
Silimon Emese - vágó eszisztens
Mwajas Kriszta - animáció, főcím
Vidos Erik - animáció, főcím

gyártási- és produkciós adatok

produkciós iroda
T.ZS.M. Bt.
producer
Molnár Attila Dávid, Tóth Zsolt Marcell
gyártásvezető
Brinner Zoltán
gyártók
T.ZS.M. Filmgyártó Bt.
gyártó partnerek
Természetfilm.hu Egyesület - közreműködő
gyártás tervezett ideje
-2015.01.31
forgatás tervezett befejezése
2014.10.31
forgatási helyszínek
Budapest
Dunakanyar
Gerecse
Rahó, Ukrajna
Székelyudvarhely, Románia
Vargyas-szurdok, Románia
utómunkák
Filmdzsungel Kft. - utómunka

technikai adatok

masteranyag
HD1080p
játékidő
2X26 perc

forgalmazási adatok, díjak

forgalmazó
Filmdzsungel Kft.
ősbemutató
-
MTVA -
fesztiválok, díjak
Magyar Filmhét 2016 - ismertterjesztő kategória - nominált
Gödöllő Természetfilm Fesztivál
televíziós sugárzások
Spektrum TV -
sajtótükör
Lelepleződtek a "pulykatolvajok"
Bármikor jöhet egy medve, nézze csak!
Lesd meg a hargitai medvét
Medve élő
Medve a szobában
Őrszemek a pusztában
megjegyzések, érdekességek
a filmes projekt kapcsán egy élő webkamera les lett kialakítva a Hargita lábánál, amelyen keresztül a filmesek és az érdeklödők tudják nyomonkövetni a vadvilág életét - medvék, rókák, hiúzok kerültek az élő kamera elé. eddig több mint 500 ezer nőzője volt az előadásnak: http://www.ustream.tv/channel/medveles