Magyar Média Mecenatúra

Pályázati Tükör

A magyar alma A magyar alma 100%

Magyar alma Ismeretterjesztő dokumentumfilmünk a mindig kiemelkedően teljesítő magyar mezőgazdaság szereplői segítségével keresi a választ arra, hogyan és miért került válságba a magyar almatermesztés, milyen megoldási lehetőségei vannak a megújulásnak. A fontosabb almatermő régiókban szakemberekkel, gazdákkal, feldolgozókkal, értékesítőkkel beszélgetve mutatjuk be, hogyan lehet(ett) megújulni, megmaradni, fejlődni. Közben megismerjük a magyar almaágazat történetét, az új termesztési technológiákat,a különböző fajtacsoportokat, tárolási tereket, a nemesítés új irányait s bemutatjuk a magyar fogyasztók kedvenc fajtáját: a jonatánt is. Évente 30 kiló almát eszünk meg, amely világszinten is kiemelkedő szám. Nem is csoda, hiszen Magyarországon már 1930 - ban tudatos almatermesztés kezdődött. Az ötvenes - hatvanas években, az állami gazdaságok idején 12.8 millió almafa volt az országban, a termelés ekkor közel a tízszeresére nőtt. A nyolcvanas évek világpiaci változásai miatt a hazai almatermesztés is bajba került, de az igazi válságot a szovjet export elvesztése okozta, ennek hatására itthon 40% - al kevesebb földterületen teremhetett alma. Az állami gazdaságokból magánbirtokok, vagy elhagyatott földek lettek. (A szabolcsi területeken például szinte mindenki az almából élt, így egyértelművé vált, a megmaradáshoz magántermelőként kell új utakat keresni.) Közben a fogyasztási szokások is jelentősen megváltoztak, változnak ma is. A vásárló mindig friss,hibátlan almára vágyik. A friss gyümölcshöz pedig hűtőházak, új tárolási technikák kellenek. A selejtes almából ipari vagy léalma lesz, s mivel a különböző élelmiszeripari termékek miatt egyre több léalmára van szükség, sok gazdának nem érdeke étkezési almát termelni, emiatt sok az elöregedett ültetvény az országban. A különböző fajtákat is egyre többen keresik, s mivel legtöbbjüket alig ismerik a termelők, meg kell tanulniuk gazdaságosan bánni velük. A fogyasztók átlagosan csak három - négy almafajtát ismernek, de a jonatán még mindig kedvencük, hiszen legkiválóbb téli alma fajtánk, amely novembertől januárig érik. Nemcsak a gazdáknak, a szakembereknek is új irányokat kell keresniük: ellenálló fajtákat kell nemesíteniük, amely a termékpálya minden résztvevője számára megéri. Filmünkben több nézőpontból vizsgáljuk meg az almatermelés problémáit, bemutatjuk az új technológiákat, közérthetővé tesszük a száraz mezőgazdasági fogalmakat, körképet adunk a magyar almatermesztésről: hol a helyünk Európában és a világban. A magyar mezőgazdaság, gazdaságunk egyik alapja. A magyar földön való termelés pedig a társadalom egyik megtartó ereje. Célunk, hogy aki magyar almába harap, érezze, mennyi odafigyelés, tanulás, gondoskodás kell ahhoz, hogy a magyarok kedvenc gyümölcsét a kezében tarthassa.

pályázati adatok

partner
Mihályfy Borbála
pályázat típusa
Kollányi Ágoston
pályázat éve
2012
támogatás összege
7 840 000 Ft

alkotók

műfaj
ismeretterjesztő
rendező
Tősér Ádám
forgatókönyvíró
Tősér Ádám
szerkesztő
Somody Ildikó
operatőr
Szepesi Dávid, Győri Márk
vágó
Batka Annamária
riporter
Somody Ildikó
hangmérnök
Beke Attila
technikus
Benkő Marcell

gyártási- és produkciós adatok

produkciós iroda
Borbálafilm Produceri Kft.
producer
Mihályfi Borbála
gyártásvezető
Cselovszki Zoltán
gyártás tervezett ideje
2013.05.01-2014.07.31
forgatás tervezett befejezése
2014.07.01
forgatási helyszínek
Gödöllő
Fehérgyarmat
Budapest
utómunkák
Studio 42/B

technikai adatok

masteranyag
HD
játékidő
52

forgalmazási adatok, díjak

fesztiválok, díjak
Magyar Filmhét 2014
televíziós sugárzások
Duna TV - 2014.09.08